A Netflix és az F1 nagy dobása

Egyenes beszéd, mikrosztorik kiemelése és belső jelenetek. Ez a varázsa a Netflix Forma-1-ről szóló sorozatának, ami immáron három évadot megélt, és még minimum kettő várható, hiszen berendelték a folytatást, akkora sikere van. De mire fel ez az egész hóbelevanc?

Nem jöhetett volna semmi jobban a száguldó cirkusz megítélésének, mint a 2019-ben megjelent Formula 1: Drive to survive, magyarul Formula 1: Hajsza a túlélésért című dokumentumsorozat megjelenése az amerikai médiaszolgáltató és produkciós iroda oldalán. A Liberty Media már az F1 jogainak 2016-os megvásárlása óta folyamatosan azon volt, hogy megcélozza a fiatalokat, és „felfrissítse" a közönségét olyan nézőkkel is, akik eddig nem követték figyelemmel a sportágat. Ehhez megtalálták a tökéletes kulcsot: megmutatni mindazt a nyilvánosságnak, ami a színfalak mögött zajlik.

Az első évad megjelenésekor mindenki szkeptikusan állt neki nézni a részeket, miután kiderült, hogy az akkor két élen álló csapat, a Mercedes és a Ferrari nem fog szerepelni. Ők nem engedték meg a forgatást, azonban ennél jobb dolog nem is történhetett volna. A két nagycsapat és versenyzőik hiányában a mezőny hátsó felére, kevésbé látott olyan eseményekre fókuszáltak a készítők, amelyek távolabb álltak a média érdeklődésétől.

Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Sebastian Gollnow

Olyan szereplőket hoztak előtérbe például, mint például Günther Steiner a Haas csapatfőnöke, akinek a népszerűsége az első évad megjelenése óta az egekben van nyers őszinteségének köszönhetően. Őt tényleg soha nem érdekli, ha forognak körülötte a kamerák, ugyanúgy káromkodik és szid le bárkit a csapaton belül, mintha csak saját maguk lennének.

Persze a hatásosság és a hangulatteremtés érdekében olyan eszközökhöz nyúlnak, mint a szuperlassítások, extra vágóképek, narráció és a futamok összeolvasztása a részekben a történet alakításáért (néha már-már drasztikus megoldásokat alkalmazva), a várt hatás nem marad el. Olyannyira nem, hogy maguk a főszereplők is izgatottan várják mindig az új évadot, ráadásul úgy, hogy már mind a tíz team, húsz pilótája szerepel benne.

 

A március 19-én megjelent harmadik szériában már sokszor felhasználták az előző két évad részeiből való visszajátszásokat a tények alátámasztása érdekében, de közben továbbra is az izgalmakra fókuszálnak, hiszen a Forma-1-ben mindig akadnak érdekes, elemesélhető és átélhető történetek. A versenyzőket haza kísérik, az otthonaikba is beleshetünk, tehát tényleg magát az embert ismerjük meg a sportember mögött. Láthatjuk, hogy a Covid-19 megjelenése hogyan befolyásolta a csapatokat, és magát a többmilliárd dolláros F1-et is.

Egy biztos: sokan csak a Drive to survive megjelenése után kezdték el újra követni a Forma 1-et, mivel a Liberty Media és Netflix tökéletesen találta meg azokat az embereket, akik segítségével új szempontból tudják megközelíteni az autósportok királykategóriáját úgy, hogy azt laikus és bennfentes is egyaránt értse. Te se hagyd ki!