Sportsérülés megelőzése tinédzserkorban

A sérülés szempontjából mindenki veszélyeztetett, aki bármilyen testedzést, sporttevékenységet folytat. Célszerű a megelőzésre kiemelt hangsúlyt fektetni, a szakemberek tanácsait megfogadni. A fejlődésben lévő tinik szervezete, megspékelve a hormonális változásokkal ugyanúgy hajlamos a sérülésekre.

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy ebben a kérdéskörben is milyen lényeges a sportoló - edző - szülő hármas egysége.

Az életkori sajátosságok miatt a szülő-gyermek vonatkozásában még fontosabb a nyílt, őszinte kommunikáció. Mivel a növekedés még ebben az időszakban nem zárult le, az edző részéről nagy kihívást jelent a terhelés/pihenés arány helyes megválasztása.

Néhány szempont, amire mindenképpen érdemes odafigyelni:

  • Sportolást nem szabad erőltetni, főként, ha az egyén fizikai adottságai sem alkalmasak rá.
  • Csak megfelelő képesítéssel rendelkező edzőre bízható a gyermek, fiatal.
  • Az edzések megkezdése előtt sportorvosi alkalmassági vizsgálaton kell résztvenni.
  • Minden sérülést komolyan kell venni. Csak teljes gyógyulás után, már fájdalommentes állapotban lehet az edzéseket megkezdeni.
  • Sportolni kizárólag biztonságos környezetben lehet. A nem biztonságos tornaterem, az elavult felszerelések, az elhanyagolt sportpálya számosi balesetveszélyt rejt magában.
  • Az adott sportág szabályainak betartása megelőzheti a sérüléseket, baleseteket.
  • Bizonyos sportágakban elkerülhetetlen a megfelelő védőfelszerelés használata.
  • Elengedhetetlen a sportágban használt eszközök kezelésének alapos ismerete.
  • Érdemes az edzést kihagyni, ha nagyon fáradt a sportoló, vagy ha fáj valamije.
  • Mindig legyen alapos a bemelegítés és a levezetésre is megfelelő időt kell hagyni.
  • Szükség esetén érdemes más szakemberhez is fordulni, legyen az dietetikus, vagy sportpszichológus.
  • A pihenésre és a regenerálódásra elegendő időt kell hagyni.
  • A sok edzés ne menjen a társas kapcsolatok kárára