Milyen a futóstílusod?

Futással foglalkozó cikksorozatunk előző két részében a futótechnikáról volt szó. Ebben az írásban néhány tipikus hiba kerül bemutatásra, aminek javítására tippekkel is szolgálunk.

Rossz talajfogás
A futóstílus elemzésénél az egyik legfontosabb szempont a talajfogás kérdése. Ez akkor tekinthető optimálisnak, ha egy kicsivel a súlypont előtt történik. Ha a lábfej kissé befelé, vagy kifelé dől, az még nem jelent problémát. Azonban a túlzott befelé dőlés (pronáció), illetve túlzott kifelé dőlés (szupináció) miatt megtört lesz az erőátvétel.

#tipp: Figyelj rá, hogy mind az öt lábujj vegyen részt az ellépésben. Semleges talajfogásnál a súly egyenletesen oszlik el a talpon, ezért az erőátvitel sokkal hatékonyabb. Továbbá figyelj rá, hogy a térd vezesse a lépést, a lábfej a test alatt érje el a talajt.

Hiányzó karmunka
Tudd, hogy az optimális karmunka fontos része a helyes futótechnikának. A hiányzó karmunka sokszor a kezdő futók tipikus hibája, akik így próbálnak energiát spórolni.

#tipp: Figyelj rá, hogy a karok legyenek hajlítva 90 fokban a test mellett, körülbelül derékmagasságban. A karok, kezek legyenek lazák, vállak leengedve, a lendítés innen történjen.

Törzsforgatás
A túlzott karmozgás, a testvonal előtti karkeresztezés a törzs vízszintes elforgatását okozzák.
#tipp: A karokkal lendíts egyenes irányban. Fordíts időt a testtartásod javítására, a törzsizmok megerősítésére.

Trappolás
Ha túl nagy erővel érkezel a talajra, akkor trappolva futsz. Ez sem hatékony, nem mellesleg könnyen túlterheléshez vezet.

#tipp: Koncentrálj a puha, egyenletes lépésekre. Futóiskola gyakorlatokkal, emelkedőn futással tudod a hibát korrigálni.

Pattogás
A pattogással energiát és lendületet veszítesz. Ennél a futóstílusnál csökkenteni szükséges a túlzott függőleges irányú elmozdulást.

#tipp: Gyakorolj laza, repülő futásokkal, ne ugrálj a talaj felett. Kontrollálni szükséges a lábak mozgását, koncentrálj a csípőtájéki izmokra.

Lassú tempó
Ne hidd, hogy a túl lassú tempó hatékonyabb és ezáltal energiát spórolsz. Ha a futóstílusod közelít a gyaloglásod sebességéhez, a futótechnikád nem lesz elég hatékony.

#tipp: Futóiskola gyakorlatokkal, szökdelésekkel és gyorsasági edzésekkel fokozatosan növeld a sebességed.