Fel a fejjel: Az SMS-nyak kialakulása

Tudtad, hogy a fiatalok egyre nagyobb hányadát sújtja az SMS-nyak nevű jelenség? Dr. James Carter Ausztrália vezető kiropraktőrétől származik a kifejezés, amely már jó néhány éve bekerült a szakirodalomba. Sajnos egyre többeknél diagnosztizálnak olyan súlyos gerincelváltozásokat, amelyeket az okostelefon túlzott használata idéz elő.

A technológia térhódítása miatt egyre több ember szenved napi szinten fej-, nyak- vagy hátfájástól.És a sort lehetne tovább folytatni. A kutatások szerint a fiatalokat átlagban akár napi négy órára is beszippantja az internet, az állandó online jelenlét.

Ahhoz, hogy ezt kompenzálni lehessen, legalább ugyanennyi időt kellene szánni mozgásra a kóros folyamatok ellensúlyozásához. De el kell hogy keserítselek. Az, hogy lenyomsz napi száz fekvőt egy eleve rossz tartással, vagy biciklire pattansz és előregörnyedt testtartásban kaptatsz fel az emelkedőn, nem segít ezen.

De mi is az az SMS-nyak? Gondold el, hogy az átlagos emberi fej tömege kb. 4,5 kg. Ha te a mobilodat lehajtott fejjel bámulod, akkor ennek a súlynak a többszöröse terheli a nyaki gerincszakaszodat. Erre a kibillent helyzetre az izmaid is azonnal reagálnak. Vannak izmok, amelyek megrövidülnek, és vannak, amelyek megnyúlnak, azaz megbomlik az izomegyensúly. Ha túl gyakran és túl hosszú ideig áll fenn ez a kényszertartás, akkor sajnos a gerinc deformálódik és meszesedés, porckopás vagy akár porckorongsérv is kialakulhat, akár már tinédzserkorban!

Forrás: 123RF

Te is a mobiloddal kelsz, fekszel? Már reggel az ágyban végigpörgeted az Instát? Az angolt is mobil appon tanulod? Tudd, hogy ez esetben jó eséllyel pályázol erre a diagnózisra. Íme néhány apró trükk, amit bevethetsz, hogy megelőzd a bajt.

Forrás: Alena Ozerova
  • Légy mindig mozgásban! A hosszú tanulás és munka közben is szánj néhány percet az izületeid, izmaid védelmére.
  • Ne bámuld a képernyőt ágyban ülve, fekve. A mosdóba pedig végképp ne vidd magaddal a kütyüket!
  • Tanulás, munka közben emeld meg a képernyődet szemmagasságig, így támogatva a gerincedet.
  • Telefonhasználat alatt se lefelé tekints, emeld a készüléket az arcod elé.
  • Szánj időt a változatos sportra heti rendszerességgel.

Ha ezeket az apró változtatásokat sikeresen alkalmazod, a gerinced is meghálálja. Nem fognak kínozni nyak- és hátpanaszok, vagy ismeretlen eredetű fejfájás. Szóval, fel a fejjel!