Sportold magad boldoggá! Így tesz szuperhőssé a rendszeres testmozgás

A különböző sporttevékenységek nemcsak rövid, hanem hosszú távon is javítják a tűrőképességet, illetve a fizikai egészség mellett a mentális és érzelmi egyensúly fenntartását is támogatják. A csodálatos hatások mögött egyszerű kémiai folyamatok rejtőznek.

Talán te is hallottad már innen-onnan, hogy a testedzés során boldogsághormonokként emlegetett vegyületek termelődnek a szervezetben. Az endorfin és a dopamin hangulatjavító, stresszcsökkentő és fájdalomcsillapító hatással bír. Ha mindez nem lenne elég, az összehúzódó izmok egy miokin nevű anyagot is kibocsátanak, mely képes arra, hogy újraprogramozza az agyat a jó irányba.

Forrás: Shutterstock

Kutatások bizonyították, hogy sportolás közben az endokannabinoid rendszer működése is felélénkül. Az egyik ilyen kísérlet során egyetemista fiúk vérképét vizsgálták ötven perces futópados vagy szobabiciklis edzést követően, és kimutatták, hogy vérplazmájuk anandamid szintje rohamosan megemelkedett. Az anandamid egy olyan endokannabinoid, mely eufórikus érzéseket idéz elő, nyugtató, fájdalom- és gyulladáscsökkentő hatást gyakorol a szervezetre, gátolja a rákos sejtek gyarapodását, illetve elősegíti az új agysejtek keletkezését.

Forrás / 123RF

Dr. Art Kramer, a Northeastern University pszichológus professzora is megerősítette, hogy a testedzés képes előmozdítani új neuronok, azaz idegsejtek növekedését a hippokampuszban. Az agy ezen része nélkülözhetetlen szerepet játszik a tanulási folyamatokban, az összetett információk hosszú távú elraktározásában, és az érzelmek szabályozásában. Magyarul a sport sejtszinten tökéletesíti az agyadat, ennek köszönhetően javítja a memóriádat, a stresszkezelő képességedet, és végső soron a jegyeidet is.