Egy pipa sprinter pipátlan háborúja a rekortánon

Hogyan jut el valaki 20 év alatt Hajdú-Bihar Megye székhelyéről Tokióig? Mi kell ahhoz, hogy valaki melegebb éghajlatra küldje a világ egyik legnagyobb sportszergyártóját, amelynek összértékét 37 milliárd dollárra becsülték az elemzők 2020-ban? Máris mutatjuk!


Allyson Felix pályafutása első jelentős sikerét a 100 méteres síkfutás győzteseként a 2001-es debreceni ifjúsági atlétika világbajnokságon aratta.

Valószínűleg ekkor, még ő maga sem gondolta, hogy 20 évvel később minden idők egyik legsikeresebb amerikai futója lesz az ötkarikás játékok történetében a maga 11 érmével.

Ráadásul a japán fővárosban a 4x400-as női gyorsváltó tagjaként sikerült aranyérmet nyernie, és 400 méteren is csak ketten előzték meg, így bronzéremmel térhetett haza.

  A napokban végighasította a közösségi oldalakat egy olyan történet,

amely rámutat arra, hogy bizony még a legnagyobb sportszergyártók ellen is érdemes felvenni néha a kesztyűt, ha a saját önbecsülésünkről van szó.

Hát még a cipőt. Történt ugyanis, hogy Tokióban Allyson Felix nem Nike cipőben versenyzett, mint az Egyesült Államok színeit képviselő többi atléta, hanem a részben általa alapított saját márkás cipőjében.

Ennek oka szimplán annyi, hogy sprinter és a Nike 2017-ben szerződést bontott.

Felix más női futókkal egyetemben nyilvánosan bírálta az amerikai sportszergyártót, amiért szülési szabadságát nem tartotta tiszteletben.

Az eredetileg Blue Ribbon Sports névre keresztelt gyártó (1974 óta használják a Nike-t) – igyekezett minél hamarabb vissza kényszeríteni a sportolónőt és társait a pályára, mondván, hogy ők futók, jobb, ha „csendben maradnak" és „tudják hol a helyük".

A tizenháromszoros világbajnok sprinter szponzori szerződését 70% körüli összeggel kívánta csökkenteni a Nike, amelynek köszönhetően Felix nem hosszabbított, és ez év júniusa óta immáron SAYSH-t (szabad fordításban: „Mond „pszt") cipőben eszi a kilométereket.

Ezek után talán senki sem lepődik meg azon, hogy mi lett a tavalyi évben a Times magazin 100 legbefolyásosabb nője közé választott, idén 35 éves futónő ruha és cipő kollekciójának a szlogenje.

„I know my place" (szabad fordításban: „Tudom, hol a helyem").

Szabó Gábor