Új jármű hódítaná meg a technikai sportok szerelmeseit

Ha egy jármű jól gyorsul, abban biztosak lehetünk, hogy hamarosan versenyt csinálnak belőle. Motorcsónakok, repülőgépek, motorkerékpárok – szinte minden elképzelhető típusra létezik valamilyen versenykiírás. Nem is kellett sokat várni a bejelentésre, hogy elindul a szegény ember Formula-E-je, az e-rollerbajnokság.

Az S1-X eSkooter, amelyet az olasz YCOM cég fejlesztett ki, külsőre nem különbözik drámaian azoktól a bérelhető elektromos rollerektől, amelyekbe a legtöbb nagyvárosban úton-útfélen (szépen vagy csúnyán, teljesen értelmetlen helyen lerakva) belebotlik az ember.

A versenyre tervezett jármű 77 kilogrammos súlyát azonban nem sokan tudnák felcipelni a lépcsőn – még a maximális aerodinamikát biztosító szénszálas alvázzal sem.

A karosszéria alatt elöl és hátul felfüggesztési elemek, valamint egy pár hat kilowattos villanymotor rejtőzik speciális nyomatékleadó rendszerrel, amely biztosítja, hogy az erő mindig egyenletesen legyen kiegyensúlyozva a két kerék között.

Az energiát egy 1,5 kilowattórás lítium akkumulátor adja, arról azonban, hogy ez egyetlen töltéssel mekkora távra elegendő, a YCOM nem osztott meg részleteket. Feltehetően közel sincs olyan hatótávolsága, mint a Magyarországon is ismert Lime-oknak, amelyek több mint 30 kilométert képesek megtenni egyhuzamban.

Ez különösen azért is érdekes, mert a leendő e-roller világbajnokoknak nemcsak gyorsnak, hanem takarékosnak is kell lenniük. Az S1-X-nek van egy egyéni „boost" üzemmódja, amellyel a versenyzők rövid időre nagyobb teljesítményre tehetnek szert.

 

Ha azonban ténylegesen át akarnak haladni a célvonalon, akkor ezt okosan kell majd használniuk  

Bár az S1-X tesztelése 16 különböző versenyzővel és a rollerek 70 százalékos teljesítménykorlátozásával történt, amikor a hivatalos versenyzésre 2022-ben sor kerül, a gyártó szerint ezek a kétkerekű járművek várhatóan a több mint 95 km/h-s sebességet is elérhetik az egyenesekben.

 

Ez azért nem tűnik túl gyorsnak, tekintve, hogy a motorversenyzők csúcssebessége egy verseny során meghaladhatja a 300 km/h-t is, az azonban elvitathatatlan, hogy az e-rollereken állva közlekedő versenyzők folyamatosan komoly fizikai tehernek lesznek kitéve, amikor bedőlnek a kanyarokban.  

Kétségkívül technikai sportot csináltak tehát az e-rollerekből, most már csupán az a kérdés, hogy a sokkal nagyobb sebességgel zajló, jóval komolyabb költségvetésű autó- és motorsportok, például a Forma–1, a Formula-E, a Rallycross vagy a MotoGP mellett kit visz majd rá a lélek, hogy megnézze ezeket a versenyeket.

Szoba