Hé, haver, van apród? F1-re kéne

A száguldó cirkusz a világ legdrágább sportjai közé tartozik. Irgalmatlan magas, emberi ésszel fel nem fogható összegekről van szó, melyet tényleg csak nagyon kevesen tudnak kifizetni. Az sem biztos, hogy ők képesek megvetni a lábukat, hiszen nem egy csapat nevezett a Forma-1-be, majd távozott egy év után anyagi csőd miatt.

Először is, ha részt akarunk venni a versenyeken, akkor nevezési díjat kell fizetni. Ebben benne van egy alap, 569 308 dolláros összeg, amelyet minden csapatnak meg kell fizetnie. Ezen felül, azok a csapatok, amelyek szereztek pontot a megelőző idényben, egységenként újabb pénzeket fizetnek.

A címvédő számára ez további 6 677 dollár/pont, minden más istállónak pedig 5 691 dollár/pont. Így történhetett meg az, hogy 2021-ben a Mercedes 4 482 898 dollárt perkált világbajnokként, míg a Ferrari „csak" 1 314 829-et. A Williams, amely nem szerzett pontot tavaly, csak az alapösszegett fizette így be az FIA-nak.

Ha a nevezési díjat kifizettük, akkor kell egy autó, ami szintén több százmillió dollárt is felemészthet év végére.

Maga a motor, mely működteti a versenygépet, motorgyártótól függően kb. 18 000 000 dollárt kóstál, és akkor még nincs köré építve a szerkezet. Az alváz nagyjából 700, a váltó 354, a teljes fékrendszer 78 ezer dollár. Ezek természetesen csak becsült értékek, hiszen kivitelezőtől függ a teljes összeg. És ez csak öt dolog a rengetegből, ami kell.

Ha mindent össze szeretnénk adni, akkor 20 millió dollárig simán eljutunk az első megépítéskor. A Pirelli által gyártott gumik 3 000 dollárba kerülnek szettenként. Aprópénz, nemigaz?

Csak összehasonlítás képpen: egy Bugatti Chiron ára kb. 3 millió dollár, tehát egy F1-es autó árából hat ilyen „szörnyet" vehetnénk. Nem hiába fogják a fejüket a csapatok, amikor összetörnek a kocsik. Szó szerint egy vagyon az újjáépítés.

 

@f1

qualifying in baku was... eventful #f1#baku#sports#cars

♬ som original - Vai um Chima

Térjünk át a versenyzőnk és a csapattagok fizetésére, hiszen sokszor ebben rejlik a siker titka.

  1. Az idei évben a legmagasabb összeget a pilóták közül Lewis Hamilton kapja 55 000 000 dollárral.
  2. Őt követi a visszatérő Fernando Alonso 20,5,
  3. majd a jelenlegi éllovas Max Verstappen 19,13 millióval.

Hozzájuk képest Sergio Perez 3,5 milliója vagy George Russel 958 ezer dollárra zsebpénz. Pont az ilyen nagy különbségek miatt szeretnék bevezetni a költségplafont a versenyzők fizetésére is a közeljövőben.

Hamilton egyszerűen túl drága a Formula-1-hez. Sokkal logikusabb lenne, ha a pilóták fizetése is beletartozna abba az összegbe, amennyit egy csapat költhet az évad során

 - mondta Dr. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a témával kapcsolatban.

Az autósportok királykategóriájának fogaskerekét ezek mellett persze folyamatosan pörgetni kell tesztelésekkel, fejlesztésekkel, és a logisztika megoldásával. Ezek mind-mind olyan plusz költségek, melyek a csapatokat terhelik.

Azért persze nem kell őket félteni, hiszen nem keveset kapnak vissza az év végén az FIA-tól. 2019-ben a Mercedes például 177 000 000 dollárt tehetett zsebre remek teljesítményével. Ebből azért már lehet építkezni.

Végül nézzük, mennyibe kerül egy adott országnak, hogy Forma-1-es futamot rendezzen. A magyar nagydíj 2021-es ára 45 millió dollár, azaz 13,3 milliárd forint. Persze egy nemzet sem fektetne bele, ha nem érné meg neki. A Hungaroringen rendezett viadal 2011-ben például közel 20 milliárd forint bevételt hozott.

Mindez összességében azt jelenti, hogy jogdíj ide vagy oda, a Magyar Nagydíj majdnem húszmilliárd forintot hozott, vagyis a Forma-1 nagyon jó befektetése hazánknak immár huszonöt éve

 - nyilatkozta akkor Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnők-vezérigazgatója.