4 + 1 érdekesség a Kékszalagról

Kelet-Európa egyik legnagyobb tókerülő vitorlásversenye. De miért pont ez lett a neve? Ki nyert a legtöbbször? Melyik hajó tartja a körrekordot? Ki volt az első női győztes? Tartsunk egy kis bemelegítést a július 22-én rajtoló verseny előtt. 

A Szentlélek Lovagrendtől az Egyesült Államok névre hallgató gőzhajón át a végleges Kékszalagig

A kékszalag elnevezésnek hosszú története van. Eredetileg a francia Szentlélek Lovagrend tagjai kapták kitüntetésüket egy kék szalagra fűzve, majd később lóversenyeken osztották a szalagos masnit a leggyorsabbnak bizonyuló négylábúaknak.

 A 20. század elejétől azok a tengerjáró hajók kapták a nem hivatalos „kék szalag kitüntetést", amelyek a leggyorsabb átlagsebességet érték el az Atlanti-óceánon. A rekordot az SS. United States tartja, amely 35 és fél csomóval szelte a tenger habjait, amely kb. 65 km/órának felel meg.

Ezt a hagyományt vette át később a „magyar tengert" kerülő viadal is, így 1934-óta a legelőször célba érő hajó a Kékszalag győztese. 

 Litkey Farkas és a babonás szám

Az észak-alföldi Balmazújvárosból származó vitorlázó, úgy nyerte meg a versenyt 13-szor, hogy ebből kilencet zsinórban, 2001 és 2009 között aratott.

Ráadásul, ezt a bravúrt öt különböző hajóval sikerült összehozni a soling-ban (ez egy háromszemélyes tőkesúlyos vitorlás osztály) egyébként négyszeres világbajnok magyar sportembernek.

Kevesen ismerik nála jobban a Balatont, valamint az uralkodó széljárásokat, azonban a Magyar Érdemrend tisztikeresztjével kitüntetett kapitánynak 2017-óta nem sikerült diadalmaskodnia. Vajon idén meglesz neki a tizennegyedik elsőség, vagy a Vándor Róbert által navigált RSM2 megvédi a címét?

 7 óra 13 perc 57 másodperc

Igen, pontosan ennyi idő alatt kerülte meg a Balatont 2014-ben a Fifty-Fifty.

Ez a magyar építésű kéttestű katamarán már 2012-ben beírta magát a Kékszalag történelemkönyvébe, hiszen egy 57 éves rekordot adott át a múltnak.

1955-ben a Nemere II. 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot, amin akkor 6 percet javított Józsa Márton legénysége. A Székelyföld keleti részén uralkodó, erős hegyi szélről elnevezett, 75-ös cirkáló (Schärenkreutzer) típusú hajó az ötvenes években négyszer nyert, és az egyetlen megosztott elsőség is a nevéhez fűződik.

1991-ben a Glitzwerg nevű hajó futott be elsőként, de egy óvás miatt a Nemere II-t is győztesnek hirdették ki. (A német hajó tévesen fordított versenykiírást kapott, ám ezért nem vették el a megszerzett helyezését.)

„Szűz" kéz, „Szűz" hajó

1940-ben a kék szalagot Gordon Evelyn tűzhette a hajó árbocára. Ő az első és mindmáig egyetlen (már ha az abszolút versenyt nézzük) aki női kormányosként mindenki mást megelőzve haladt át a képzeletbeli célvonalon.

Ráadásul mindezt úgy, hogy sem ő, sem hajója, a Tramontana nem indult még soha korábban a tókerülésen.

Ezt a nem mindennapi teljesítményt két évvel később is megismételte, a kivételesen augusztusban tartott versenyen.

Nevét őrzi az emlékére alapított különdíj, amelyet 2011 óta ítélnek oda a legeredményesebb női kormányosnak.

+1. Egy „öreg hölgy" a szelek szárnyán

A már említett Tramontana az egyetlen 8mR yacht típusú hajó a Balatonon, ráadásul az egyik legidősebbnek számít a saját hajó osztályában. Számos felújításon esett át, ez a 20. század viszontagságait túlélő vitorlás, amely elsőségeit a fennmaradt krónikák szerint többnyire mindig kis szélben aratta.

Mivel ezekből nyolc is akadt, az „öreg hölgy"-nek is becézett vitorlás a valaha volt legsikeresebb hajó a Kékszalag történetében.

A tramontana név, szó szerinti fordításban a „hegyeken túlról"-t jelenti, de lényegében az északi szél régi elnevezése a mediterrán térségben. Azt hogy miért kapta ezt a nevet a hajó, keveset tudni, de akit érdekel, a több mint száz éves vitorlás története, annak ajánljuk az alábbi oldalt.

 Szabó Gábor