Sérülési protokollok 2.

A cikksorozat előző részében a R.I.C.E modellről írtunk, most pedig az azóta egyre nagyobb teret hódító M.E.T.H protokollról lesz szó.

Ha edzés közben megsérülsz, páldául meghúzódsz vagy megrándul a bokád, akkor tudd, hogy egyelőre még a szakemberek körében sincs egységes álláspont azzal kapcsolatban, hogy mi számít hatékony kezelési módnak.

Újabban azonban a jegelés és a pihentetés egyre inkább háttérbe szorul.De vajon miért?Ma már többen azt a nézetet vallják, hogy a fájdalomcsillapítás miatti erőteljes hűtés, és az immobilizáció gátolják a test természetes regenerációját.

Ezért a R.I.C.E. terápia mellett felbukkant egy új irányzat, a M.E.T.H. (movement, elevation, traction, heat, azaz mozgás, megemelés, trakció és melegítés).

 Mozgás (Movement)

A mai modern protokollok általánosságban – természetesen sérüléstől függően – 24-48 órás teljes immobilizációt javasolnak.

Azonban fontos megérteni, hogy a környező izmok aktivitása segíti elő a megfelelő nyirokkeringést, így a túl hosszas, indokolatlan immobilizáció ezt a folyamatot hátráltatja. Emiatt jelenleg a regenerálódás elősegítésére leginkább ajánlott rehabilitációs terápia a kontrollált fizikai aktivitás.

Megemelés (Elevation)A felpolcolás, a sérült végtag megemelése a gravitációt kihasználva segíti a nyirokfolyadék végtagokból történő visszaáramlását.

Trakció (Traction)

A trakció az ízületet alkotó csontok egymástól való szelíd eltávolítása, amely az ízületen belüli nyomás csökkenéséhez, ezáltal a fájdalom csillapodásához vezet, a mozdulattal együtt járó finom nyújtás pedig anélkül növeli a mozgásterjedelmet, hogy károsítaná a szöveteket.

Melegítés (Heat)A megfelelően adagolt melegterápia serkentően hat a vérkeringésre, ezáltal szintén elősegítheti a szöveti gyógyulást.

De ne feledd, sérülés esetén mindenképpen fordulj megfelelő szakemberhez, hogy mihamarabb meggyógyulj. Kövesd az orvosod és gyógytornászod utasításait, itt is tartsd szem előtt a fokozatosság elvét!