Sérülésekről röviden

Edzettségi szinttől függetlenül bárkinél előfordulhat egy-egy kisebb sérülés, rándulás, ficam. Úgy is mondhatjuk a terhelésnek amolyan mellékterméke, ha néha itt vagy ott fáj. De vajon hogyan keletkezik és milyen típusai vannak?

A sportsérülés, a sérülésmegelőzés kapcsán a kiindulópont az, hogy légy tisztában saját teljesítőképességed határaival, fizikai és mentális terhelhetőségeddel, korlátaiddal. A kockázatcsökkentés érdekében több dolgot is tehetsz.

Először is viselj mindig megfelelő öltözetet, felszerelést. Ne csald le a bemelegítést! Ha nincs sok időd edzeni, akkor is szentelj néhány percet a izmaid, izületeid, valamint keringési rendszered megfelelő előkészítésére. Fontos, hogy egy komolyabb munka, terhelés előtt elérj egy "üzemi hőfokot". Edzés végén pedig fontos a levezetés, tölts el minimum 5-15 percet stretchinggel.

 

 Hogyan keletkezik a sérülés?Tudnod kell, hogy edzés közben, a terhelés hatására apró mikroszakadások keletkeznek az izmaidban. Amikor az izom gyógyítja, építi magát, akkor erősödik.

Azonban ha túl nagy a terhelés egy adott testrészen, akkor az nem tud megfelelően működni. A test fájdalommal jelez, amiket komolyan kell venni.

Sérülés típusai

Megkülünböztetünk akut, illetve krónikus sérülést. Míg az első esetben egy hirtelen fellépő fájdalomról, diszfunkcióról van szó, addig az utóbbinál egy elhúzódó, hosszan tartó dologról beszélünk.

Akut sérülés lehet egy hosszú futás után megjelenő vérhólyag, vagy egy szerencsétlen lépés miatti bokaficam.

A krónikus sérülés általában túlhasználatból adódik. Például ilyen lehet egy talpi bőnye gyulladás vagy az Achilles ín régóta elhúzódó makacs gyulladása.

Akár akut, akár krónikus sérülésről van szó, mindenképpen fel kell hagyni az edzéssel, és pihentetni kell a sérült testrészt.

A probléma típusától függő terápiát kell alkalmazni, illetve súlyosabb esetben szakorvoshoz kell fordulni. A mielőbbi visszatérés érdekében egy tapasztalt gyógytornász, manuálterapeuta szakembert is érdemes megkeresni.

Forrás: AFP